Beste leden en relaties,
In deze uitdagende tijden voor Kerst sturen we jullie een update van onze recente activiteiten en willen we graag van de gelegenheid gebruik maken om een aantal initiatieven in Den Haag onder jullie aandacht te brengen. Juist in deze tijd focussen wij natuurlijk op onze leden en richten we graag de spotlight nog even extra op ‘onze’ Haagse ondernemers.
Mijn Zaak! op TV West terugkijken
Het is een onzekere tijd voor Haagse winkeliers en ondernemers. Veel bedrijven zijn vastgelopen of zagen juist door corona kansen en zijn iets anders gaan doen. Vaak lopen zij tegen nieuwe problemen aan. MKB Haag, Gemeente Den Haag en TV West boden deze ondernemers een podium in de 4-delige televisieserie Mijn Zaak! Kijk hier de afleveringen terug.
Seepje actief op de Duitse Markt
Sinds enige tijd is het Haagse ecologische zeepmerk Seepje actief in Duitsland. Een stap die begon met een spontaan LinkedIn-bericht aan een Duitse winkelketen en onder andere door deelname aan het International Market Entry Coaching-traject (IMEC) Van InnovationQuarter (IQ), The Hague Business Agency (THBA) en MKB Den Haag vleugels kreeg. We kijken met Gwendolyn Behnke, Duits waskanselier bij Seepje, terug én vooruit: hoe wast Seepje in Duitsland? Lees hier meer.
Nieuwe toekomstcheck biedt ondernemer inzicht in liquiditeit en scenario’s
MKB-Nederland en VNO-NCW presenteren een nieuw instrument voor ondernemers, dat onder meer inzicht geeft in hun liquiditeitspositie voor de komende twaalf maanden. Ook krijgen ondernemers te zien wat er in verschillende scenario’s met hun liquiditeit gebeurt. Deze zogenoemde toekomstcheck is online beschikbaar voor alle ondernemers.
Hulp voor retail- en horecaondernemers om verder te digitaliseren
We hebben allemaal gemerkt dat digitalisering steeds belangrijker wordt. Zeker afgelopen jaar tijdens de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden hoe belangrijk dit is. De gemeente Den Haag helpt jou graag mee om in digitalisering te investeren! Hiervoor is extra geld beschikbaar gesteld in de vorm van een subsidieregeling. Met deze subsidie betalen we maximaal 50% van de kosten van het oplossen van jouw digitaliseringsvraagstuk, tot een maximumbedrag van €2.500. Op deze pagina lees je de voorwaarden en hoe je de subsidie kunt aanvragen.
Nieuwe MKB Digiwerkplaatsen
Ook via MKB Digiwerkplaats Haaglanden kun je diverse ondersteuning vinden op het gebied van digitalisering. Of het nu gaat om je dienstverlening online brengen, veilig digitaal ondernemen of data voor je laten werken; via de MKB Digiwerkplaatsen vind je ondersteuning van studenten die je helpen met deze vraagstukken. Kijk hier welke projecten in 2022 starten of meld je maatwerk vraag.
Omscholing en digitale mobiliteit
Wil jij zelf de regie over je online marketing nemen om het maximale uit je website, Google of social media te halen? Laat dan nu je collega bij- of omscholen bij de SocialLane Academy. Zij bieden een online marketing opleiding en cursussen voor SEO, SEA en social media aan. Dit project is een samenwerking met het Regionale Mobiliteitsteam Haaglanden (RMT Haaglanden). Deze academy biedt deelnemers een online leeromgeving en persoonlijke coaching van een ervaren marketeer om vervolgens samen tot een strategisch en uitvoerbaar marketingplan te komen voor jouw organisatie. Lees hier meer informatie.
Ondernemers Haagse Markt geven ‘Kerst-Vers Bigshopper’ aan klanten voedselbank
Een volle tas met versproducten en feeststol voor een smakelijk diner: voor de vierde keer op rij stellen ondernemers van de Haagse Markt een pakket samen voor klanten van de voedselbank. Met deze ‘Kerst-Vers Bigshopper’ hopen zij zo veel mogelijk mensen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, een fijne kerst te bezorgen. Onder leiding van MKB Bestuurslid Appie el Massaoudi zijn wij erbij als MKB Den Haag bestuur op 24 december aanstaande. Meer informatie lees je hier.
Publiekscampagne ‘Den Haag pakt je in’ stimuleert bewoners om cadeauslokaal te kopen
Ook in de winter cadeauperiode kopen steeds meer mensen online bij grote spelers. Het gevolg is dat lokale ondernemers het moeilijker hebben en de kans bestaat dat ze uit het straatbeeld verdwijnen. En dat willen we natuurlijk niet! Om elkaar te motiveren om lokaal te (blijven) kopen heeft het Haags Retailpunt i.s.m. gemeente Den Haag een speciale publiekscampagne ontwikkeld. ‘Den Haag pakt je in’.
Voor deze campagne hebben ondernemers in tien Haagse winkelgebieden model gestaan. Ze zijn gefotografeerd in hun winkel met een cadeau in hun handen. Bekijk www.denhaagpaktjein.nl voor voorbeelden van ondernemers in hun winkels. Laat je inspireren en koop lokaal deze feestdagen!
Tot slot wensen wij jullie als bestuur van MKB Den Haag hele fijne en goede feestdagen. Wij danken iedereen voor de steun en support voor het Haagse MKB. Daarnaast willen we graag onze (samenwerkings-)partners extra in het zonnetje zetten: Rabobank, EY, Grant Thornton, Den Haag Werkt!, Repro van de Kamp, Impact City en Reason Online Marketing; wij zijn trots op de mooie dingen die we met elkaar neerzetten!
Wij kijken er naar uit iedereen in het nieuwe jaar weer te ontmoeten, face-to-face en/of online. Blijf elkaar steunen!
Hartelijke groet,
Bestuur MKB Den Haag