Sociaal ondernemen levert winst. Voor Wibe Smulders van Happy Tosti en Lekker Brood is dat in de pittige coronatijd niet zozeer financiële, als wel maatschappelijke winst. Maak kennis met ons kersverse MKB Den Haag-lid en lees over hoe hij succesvol inclusief onderneemt.
Wibe Smulders werkt samen met compagnon Jasper Kool bij Social Capital, een organisatie die bijdraagt aan een inclusieve arbeidsmarkt door mensen met een arbeidsbeperking aan een betaalde baan te helpen.
Vanuit die onderneming bouwen Smulders en Kool aan de stormachtige ontwikkeling van het restaurant Happy Tosti, maar ook aan die van bakkerij Lekker Brood de Bakery Bistro, de Broodbrouwers en cateraar Juni Lekkernijen. Smulders staat daarom heel vroeg op: “Om vijf uur ‘s ochtends aan de slag is prima te doen.”
Happy tosti is een lunchroom waar mensen met en zonder arbeidsbeperking tosti’s maken en serveren. Ook in de bakkerijen en bij de cateraar werkt er een combinatie van medewerkers met en zonder arbeidsbeperking. Hierin zijn alle medewerkers gelijk. Het merendeel van onze medewerkers heeft een arbeidsbeperking zoals bijvoorbeeld: autisme, borderline, lichamelijke aandoeningen en auditieve- of visuele beperkingen.
Rode draad in zijn verhaal is het sociale, inclusief ondernemen: “Ik heb na mijn opleiding aan de Hotelschool in Den Haag wel ervaring opgedaan in de commerciële wereld, maar ik miste de maatschappelijke laag in mijn werk. Met Social Capital en alles wat daaruit voortkomt, bereik ik dat wél. En dat geeft enorm veel energie.”
Smulders heeft met Social Capital maar één doel: zoveel mogelijk banen creëren voor mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking. In alle 7 Happy Tosti-vestigingen (Den Haag, Leiden, Delft, Deventer, Breda, Hoofddorp en Amsterdam) heeft meer dan de helft van de inmiddels ruim tweehonderd medewerkers een arbeidsbeperking. Ook in de andere horecabedrijven speelt deze doelgroep een prominente rol.
Smulders: “Wat wij doen in inclusief ondernemen is uniek. Natuurlijk zijn er veel andere bedrijven waar mensen met een beperking werken, maar wij stellen ons ten doel om onze medewerkers zo te helpen dat ze na een carrière bij ons ook kunnen doorstromen naar andere organisaties. Wij zijn voor hen de springplank naar de rest van hun werkzame leven.”
Bierbrouwer Heineken speelde een belangrijke rol in de missie achter sociaal ondernemen: “Vóór de coronapandemie zat onze Haagse vestiging van Happy Tosti stampvol en dat viel Heineken op. Want waar wij een overschot aan personeel hadden, zag Heineken bij veel van haar klanten een tekort.
Omdat zij ook graag hun maatschappelijke rol wilden versterken, is Social Capital ontstaan vanuit een gemeenschappelijke visie. Bovendien helpt het een multinational om op deze toegankelijke manier voeling te houden met het MKB.”
“Heineken helpt ons niet alleen financieel in inclusief ondernemen, zij stellen ook pro-actief hun netwerk open zodat wij gemakkelijker ons personeel kunnen laten doorstromen naar andere ondernemingen. En het gaat natuurlijk altijd beter wanneer je met een accountmanager van Heineken die bedrijven bezoekt, in plaats van met een ambtenaar,” aldus Smulders.
Dat leidde onder meer tot nieuwe kansen in het Amare-project aan het Haagse Spuiplein, het nieuwe cultuurpaleis dat in september de deuren opent. Smulders, Kool en Social Capital zetten hun snelgroeiende netwerken in om ook daar mensen met een arbeidsbeperking aan betaald werk te helpen.
Zelfs in de zware coronatijd slaagden Smulders en Kool er in het hoofd boven water te houden en alle medewerkers op allerlei manieren aan het werk te houden. “We hebben zowel voor als tijdens de coronacrisis allerlei financieringsmiddelen voorbij zien komen in de ambitie om sociaal te ondernemen, van banken tot speciale fondsen als Fonds 1818. Alleen het uitgeven van aandelen hebben we nog niet geprobeerd”, lacht Smulders.
“Maar om eerlijk te zijn hebben we geen slecht gevoel overgehouden aan de coronaperiode. Financieel gezien is er natuurlijk nauwelijks winst gemaakt. Maar we boekten wel een maatschappelijke winst omdat we een kwetsbare groep mensen verder kunnen helpen – en dat is net zo belangrijk als geld verdienen.”
Als nieuw lid van MKB Den Haag kijkt Smulders reikhalzend uit naar nieuwe kennismakingen en versterking van het zakelijke netwerk, maar vooral naar één ding: “Dat alle leden van MKB Den Haag dit jaar tenminste één keer onze nieuwe Bakery Bistro Lekker Brood aan de Dintelstraat 46 bezoeken.
Aanvankelijk wilden we op 20 maart de opening vieren op deze bijzondere en historische plek in Den Haag, maar dat lukte niet door de coronamaatregelen in die tijd. En ik hoop dat ze niet alleen komen dineren, maar er ook eens hun events organiseren. Of deelnemen aan een cursus broodbakken. Op die plek is dat een onvergetelijke ervaring!”
Wil jij ook lid worden van MKB Den Haag en gebruik maken van ons netwerk? Klik dan op onderstaande button.