De coalitieonderhandelingen in Den Haag zijn nog steeds in volle gang. Een aantal maanden na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zijn er nog geen akkoorden gepresenteerd en wethouders aangesteld. MKB Den Haag voert achter de schermen gesprekken om de belangen van Haagse ondernemers hoog op de agenda te krijgen.
In aanloop naar de verkiezingen in maart 2022 schreven we een verkiezingsmanifest voor de politieke partijen waarin we onze visie op een goed en toekomstbestendig ondernemersklimaat in Den Haag deelden. Ook vroegen we de politieke partijen naar hun belangrijkste speerpunten én organiseerden we het ondernemersdebat, samen met onze partners in de stad.
Gedurende de coalitieonderhandelingen spreken onze bestuursleden Pieter Scholten en Appie El Massaoudi met de partijen over een aantal belangrijke pijnpunten die op korte termijn aandacht vragen.
MKB Den Haag voorzitter Pieter Scholten geeft aan: ‘Er zijn partijen die willen bezuinigen op de economie. Dat vinden wij geen goed idee. We komen net uit een zware coronaperiode. Ook de oorlog in Oekraïne en de inflatie hebben een grote impact op het MKB. Er zijn organisaties die tijdens de coronapandemie goed hebben verdiend, maar er zijn ook sectoren waar het water aan de lippen staat. Denk aan de horeca en de hotel- en evenementenbranche. Alle ondersteuning is nu weg. Er is geen NOW- of TVL-regeling meer. Het is nu belangrijk om juist te investeren in deze sectoren en te kijken wat we samen kunnen doen om deze ondernemers te steunen.’
‘We zien ook dat er overal werkzaamheden zijn in Den Haag. Een groot deel van de stad ligt open en bedrijven zijn niet altijd goed bereikbaar. Ook dat raakt de verdiensten van deze ondernemers rechtstreeks. Daarnaast verloopt de communicatie over de werkzaamheden en afsluitingen niet goed’, vindt Pieter. ‘Als er bijvoorbeeld ergens een gat gegraven moet worden, of een weg afgesloten moet worden, wordt dit kort van tevoren medegedeeld. Ondernemers worden niet betrokken bij de planning van de werkzaamheden. Wij begrijpen dat er in Den Haag gebouwd en verbouwd moet worden, maar overleg met de ondernemers. Biedt ze bijvoorbeeld een alternatieve plek aan voor een terras. Geef aan waar ze mogen laden en lossen. Leg een loopplank neer. Ga met ze in gesprek om sámen tot een goede oplossing te komen.’
‘Er zijn in regio Den Haag zeven bedrijventerreinen. De focus van de gemeente ligt op het bouwen van meer woningen, noodzakelijk in het kader van het tekort aan woningen. Zorg er echter voor dat dit niet ten koste gaat van de bedrijven op de bedrijventerreinen. Als er minder bedrijven zijn in Den Haag, is er ook minder werkgelegenheid. Bedrijven worden steeds vaker gedwongen zich te vestigen op bedrijventerreinen buiten Den Haag. We weten echter ook dat de meeste werkenden uit Den Haag niet te lang willen reizen voor hun werk. Het gevolg kan zijn dat mensen straks weggaan uit Den Haag. Dat is niet goed voor onze economie.’
‘Tijdens de coronapandemie is het OndernemersPortaal geopend: een digitaal aanspreekpunt bij de gemeente voor ondernemers. Inmiddels vind je het OndernemersPortaal ook fysiek in het gemeentehuis. Het is belangrijk dat ondernemers weten dat het portaal er is en dat ze daar gratis terecht kunnen voor advies over regels, vergunningen en procedures van de gemeente. Dit gebeurt onder meer via bedrijfscontactfunctionarissen. Wij blijven samenwerken met de gemeente om ervoor te zorgen dat de dienstverlening vanuit de gemeente aan ondernemers verbetert.’
‘Ook pleiten wij ervoor dat de gemeente lokaal inkoopt. Als zij inkoopt bij Haagse ondernemers, houden we de werkgelegenheid op peil. We zien nog te vaak dat ondernemers buiten Den Haag mooie opdrachten verwerven die wellicht ook door Haagse ondernemers uitgevoerd hadden kunnen worden. Het is een kwestie van vraag en natuurlijk ook aanbod. De lobby voor lokaal inkopen blijft echter hoog op onze agenda staan.’
Appie El Massaoudi is binnen MKB Den Haag verantwoordelijk voor de portefeuilles ‘Haagse Veen’ en ‘Inclusiviteit’. Hij vindt het belangrijk dat de gemeente de komende jaren investeert in een winkeliersvereniging voor de ondernemers in de winkelstraten van de Schilderswijk en Transvaal. Appie: ‘Op dit moment werken de ondernemers in deze wijken niet goed samen. Als we ondernemers verenigen, krijgen we een beter leefklimaat én de buurt wordt veiliger. Het is belangrijk dat een aantal ondernemers de kar gaan trekken en het contact met de gemeente onderhoudt. Er moet dan ook een toegankelijk aanspreekpunt komen binnen de gemeente en we moeten deze ondernemers helpen. Er is wel een bedrijfscontactfunctionaris bij de gemeente die contact heeft met ondernemers, maar deze persoon is vaak na twee jaar weer weg. Er moet in een collegeperiode een bedrag vrijgemaakt worden voor structurele ondersteuning van deze winkeliers. Daar maken we ons bij MKB Den Haag hard voor.’
Appie: ‘Iedere week trekt de Haagse Markt – met ruim 400 ondernemers – meer dan 70.000 bezoekers. 70.000! Dat is veel meer dan bijvoorbeeld Parkpop, waar 20.000 bezoekers op afkomen. Parkpop wordt gezien als evenement. Het wordt gepromoot, er zijn extra verkeersregelaars en na afloop zijn er extra schoonmaakdiensten. De Haagse markt wordt gezien als markt, het valt onder de portefeuille ‘Handhaving’. Daar zijn geen promotiebudgetten voor. En dat terwijl de Haagse Markt de grootste markt van Europa is. Als de Haagse Markt onder de portefeuille ‘Economie’ zou vallen, dan is er wél marketing- en promotiebudget beschikbaar. Daar zet ik me nu voor in. De Haagse Markt moet gezien worden als toeristische trekpleister, net als Madurodam en de Pier.’
Ook vindt Appie het belangrijk dat de gemeente praat met de jongere ondernemers op de Haagse Markt. ‘Nu wordt er voornamelijk een selecte groep mensen van rond de 70 jaar gevraagd om advies. Maar we moeten innoveren. Daarbij zou de gemeente bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een app om direct in contact te komen met jonge ondernemers. Een ander punt van vernieuwing; de markt bestaat nu bijna 100 jaar, maar is nog steeds niet open op zondag. We hebben nu te maken met tweeverdieners. Doordeweeks zijn veel mensen aan het werk. Op zaterdag zijn ouders vaak te vinden bij de sportclubjes van de kinderen. En op zondag geven ze geld uit aan uitjes. Daar moeten we op inspelen. Er liggen nog veel kansen op de Markt.’
MKB Den Haag blijft zich gedurende de coalitieonderhandelingen inzetten voor de belangen van alle Haagse ondernemers. Via onze website, socialmediakanalen en website houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen. Heb je hier vragen over? Stel ze ons gerust! Neem via dit formulier contact met ons op.