Edith Groenewegen-Caris, Rosan Gompers en Roxana Tajvar. Vandaag, op Internationale Vrouwendag, richten wij de spotlight op onze vrouwelijke bestuursleden. Zij zetten zich onbezoldigd in voor de belangen van Haagse ondernemers. Wie zijn deze bestuursleden? Wat voor onderneming runnen zij? Wat drijft hen, waarom zijn zij bestuurslid van MKB Den Haag geworden en welke tips hebben zij voor vrouwelijke ondernemers in Den Haag?
Advocaat & partner bij DayOne Advocaten
Internationalisering
Edith is al meer dan 20 jaar advocaat en gespecialiseerd in het ondernemingsrecht. Ze heeft bij verschillende middelgrote advocatenkantoren gewerkt en startte in 2016 samen met drie partners DayOne Advocaten. Inmiddels heeft DayOne Advocaten een groot lokaal én internationaal netwerk van advocaten, notarissen, fiscalisten en adviseurs opgebouwd. Zo kan Edith haar cliënten én de leden van MKB Den Haag altijd van het beste advies voorzien.
‘Ik merkte in de jaren dat ik bij diverse kantoren werkzaam was dat het contact tussen advocaten en MKB-ondernemers afstandelijk kon zijn. Vaak werd het werk gedaan door medewerkers en stagiaires. Maar ondernemers werken het liefst samen met een advocaat die naast hen staat. Een advocaat die zelf ondernemer is én weet in welk speelveld ze actief zijn. Bij DayOne begrijpen we heel goed waar de ondernemer tegenaan loopt omdat we zelf ondernemer zijn. Daarnaast vinden we snel schakelen belangrijk: binnen 24 uur krijgen onze klanten een reactie. Ik vind dat directe contact heel belangrijk.’
‘Ik loop als vrouwelijke ondernemer niet tegen andere dingen aan als mannelijke ondernemers. Ik denk wel dat ik opval met mijn 1.88 meter in deze mannenwereld. Maar dat is een asset.’
‘Ik woon en werk al bijna 20 jaar in Den Haag. Ik wilde me inzetten voor de belangen van Haagse ondernemers. Met mijn brede netwerk kan ik veel betekenen voor anderen, bijvoorbeeld door ondernemers met andere ondernemers of adviseurs uit mijn netwerk in contact te brengen, of in lobby richting de gemeente. Daarnaast vind ik het fijn om meer op de hoogte te zijn van wat er speelt in het Haagse. Als bestuurslid zit ik dicht op het vuur.’
‘Om ondernemers verder te kunnen helpen. Als ondernemer moet je innovatief blijven. Je moet bestaansrecht houden. Soms moet je dan uitbreiden, bijvoorbeeld in je producten- of dienstenpakket. Soms moet je je afzetgebied uitbreiden. Ik vind het belangrijk dat MKB Den Haag betrokken is bij projecten die bijdragen aan internationaal ondernemen. Een voorbeeld van zo’n project is IMEC, wat staat voor International Market Entry Coaching (IMEC). Hierbij volgen Haagse ondernemers 9 maanden lang workshops en ontvangen ze persoonlijke begeleiding om hun activiteiten over de grens – in dit geval Duitsland, Verenigd Koninkrijk of Denemarken – te laten slagen. Het traject 2022 trappen we deze week af.’
Algemeen directeur van Grand Hotel Amrâth Kurhaus
Hospitality & toerisme
Roxana is sinds augustus 2020 algemeen directeur van Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Dat ze ambitieus is, blijkt wel uit het feit ze de drie jaar daarvoor – in 2017 – bij het Kurhaus binnenkwam als receptioniste om vervolgens razendsnel carrière te maken. Ook als bestuurslid van MKB Den Haag heeft ze grootse plannen: ‘Ik wil onze stad in het buitenland beter op de kaart zetten. Vooral in Duitsland en België. Ze kennen daar vaak alleen Amsterdam en Rotterdam, terwijl Den Haag zoveel moois te bieden heeft: de stad, de cultuur, de duinen, het strand en de zee!’
‘Als receptioniste wist ik precies wat de wensen van onze gasten waren en wat de tekortkomingen in ons hotel waren. Ik wist bijvoorbeeld dat we achterstallig onderhoud hadden. Toen we in lockdown gingen, heb ik collega’s met een kwast aan het werk gezet. Er moest veel gerenoveerd worden. Daar hadden we toen mooi de tijd voor. Ik ben altijd ambitieus en nieuwsgierig geweest. Ik wilde alles leren: van het managen van een restaurant tot het opstellen van budgetten. Door hard te werken, kreeg ik steeds de kans om hogere functies te vervullen.’
‘Sinds januari 2022 ben ik bestuurslid van MKB Den Haag. Om onze stad nog beter op de kaart te zetten, zoek ik de samenwerking op met ambassades, The Hague Marketing Bureau en hotels in Duitsland en België. Ik heb een hoop ideeën die ik de komende tijd verder wil uitwerken. Als directeur van het grootste bedrijf van Scheveningen voel ik me verantwoordelijk om Den Haag goed te promoten. Daarnaast voelt ik me extra gedreven om de ondernemers in Scheveningen te vertegenwoordigen.’
‘Twijfel nooit of je een functie wel of niet aankan. Ik was receptioniste en ben nu de directeur. Als ik het kan, kan jij het ook. Als je valt, dan sta je weer op. En lukt het ergens niet om verder te komen? Ga het dan ergens anders proberen. Werk hard, dan kom je er zeker.’
Eigenaar van NewCompany Creations & partner bij The Community Office
Communicatie & innovatie
Rosan is eigenaar van NewCompany Creations, een consultancy bureau dat organisaties helpt om op innovatieve wijze nieuwe manieren van werken toe te passen. Ook is Rosan partner van The Community Office. Dit creatieve label – een samenwerking met Studio van ’t Wout – helpt bedrijven om werkomgevingen en kantoren te realiseren die passen in de huidige tijdgeest. Haar gedrevenheid om te vernieuwen en verbinden zet ze ook in als bestuurslid van MKB Den Haag.
‘Na mijn studie werkte ik tien jaar bij een organisatieadviesbureau waar ik uiteindelijk partner werd. Daarmee werd ik ook ondernemer. Het sprak mij aan om, samen met anderen, richting te kunnen geven aan het bureau en de nieuwe mogelijkheden die ik zag te vertalen naar nieuwe producten en diensten. Ruimte en autonomie leidt tot creatie en in die context ben ik in mijn element.’
‘Ik zag uitdagingen en kansen bij MKB Den Haag en het MKB. En eigenlijk vervul ik hier dezelfde rol die ik ook in mijn werk vervul, namelijk die van verbinder en vernieuwer. Juist in het MKB is jezelf en je bedrijf steeds opnieuw uitvinden belangrijk. Dat is duidelijk geworden tijdens de pandemie. Door innovatie goed op de kaart te zetten binnen MKB Den Haag en door hier concreet invulling aan te geven, helpen wij de ondernemers in Den Haag te vernieuwen en te innoveren. Met mijn onbezoldigde bestuursrol kan ik ook iets terugdoen voor de maatschappij en de stad waar ik met veel plezier woon.’
‘Het team van MKB Den Haag doet, samen met partners, enorm veel voor de ondernemers in Den Haag. We behartigen de belangen van ondernemers naar de gemeente en de politiek en zitten daar stevig aan tafel. We zorgen voor kennisdeling over relevante topics en hebben een heel divers netwerk in de stad. Dit hebben we de aflopen tijd zichtbaarder gemaakt, onder andere via onze nieuwe website. We willen onze achterban blijven bereiken en voeden met relevante informatie.
Wat betreft innovatie: als MKB Den Haag willen we ondernemers stimuleren om voldoende aandacht te besteden aan innovatie en digitalisering. Zo organiseren we bijvoorbeeld kennissessies over hoe je online vindbaar bent, over datagedreven ondernemen en over cybersecurity. Daarnaast verbinden we MKB ondernemers met de startup en scale-up scene in Den Haag via onze samenwerking met Impact City. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons in Den Haag collectief bezighouden met innovatievragen op het gebied van duurzaamheid, food waste, bevoorrading van de stad en de slimme inzet van technologie. Door als stad innovatief te zijn, trekken we ook weer de ondernemers aan die daaraan zullen bijdragen.’
‘Volg je hart en laat je niet van de wijs brengen als iemand jou vertelt dat jouw droom of plan niet haalbaar is. Spreek je ambities uit en gebruik je netwerk gericht, zodat anderen je kunnen helpen. Geef dat beetje extra; zo onderscheid je je van de rest.’
Binnenkort start Anne Wagenmans als bestuurslid bij MKB Den Haag. We stellen haar snel aan je voor.