Click en collect zorgt in Den Haag voor vechtlust en hoop

Geplaatst op:
maart 24, 2021
 | 

‘Click en collect’ is voor de Haagse retailers één van schaarse mogelijkheden om geld te verdienen in de coronacrisis. Voor sommige ondernemers is ‘10 minuten winkelen’ zeker een welkom extraatje. Hoe werkt ‘click en collect’ in de binnenstad en andere winkelgebieden in Den Haag? Levert het de toeloop en omzet waarop werd gehoopt? Bas Winkler, interim-voorzitter van Binnenstad in Bedrijf, en Rob Brouwer, voorzitter van BIZ Denneweg, peilden de stemming.

Vechtlust en hoop. Dat is wat de Haagse ondernemers staande houdt in de ongekend zware coronacrisis. Die strijdvaardigheid komt natuurlijk voort uit de idealen die de retailers en horeca-ondernemers hadden toen ze hun bedrijf openden. ‘Ze krijgen ons er niet onder’, is een veelgehoord antwoord op de vraag naar de toekomst. De hoop is het lichtpuntje aan het eind van de tunnel, nu het vaccinatieprogramma op gang begint te komen.

‘Het echte leed na de coronacrisis komt nog’

‘Er is nog een lange weg te gaan’, denkt Bas Winkler. ‘Het idee van click en collect is op zichzelf prima, en veel retailers in de binnenstad zijn er blij mee. Wat de samenleving en overheden zich nog onvoldoende realiseren, is dat schuldenopbouw op langere termijn alsnog de ondergang van een onderneming kan betekenen. We moeten dus nu al nadenken over hoe de situatie er over een paar jaar uit kan zien. Het echte leed komt nog, vrees ik.’

Hebben deze initiatieven dan geen effect? ‘Zeker wel’, zegt Winkler, ‘maar het gros van de retailers haalt hiermee nog geen tien procent van de normale omzet. Het belangrijkste voordeel van deze maatregelen is de mentale gesteldheid: ondernemers hoeven niet thuis te zitten en te zien hoe hun bankrekening elke maand slinkt. De meesten doen eraan mee om bezig te blijven en klanten te ontmoeten, hoe beperkt dat soms ook is. Maar voor hun omzet hoeven ze het niet te doen; de opbrengsten van click en collect staan veelal niet in verhouding tot de kosten.’

Geen lange wachtrijen

De zorgen die Winkler en andere ondernemers hadden over lange wachtrijen bij het afhalen van producten, komen in elk geval niet uit. Laat staan dat er sprake is van crowd control. ‘We zien geen grote toeloop in de winkelstraten, ook omdat veel consumenten uiteindelijk toch kiezen voor bezorging aan huis door pakketdiensten. Sommige ondernemers die besloten de bestellingen zelf bij de klant te bezorgen, ontdekten dat dit een vak apart is en haalden niet het gehoopte aantal pakketjes per uur. Bovendien speelde hierbij het probleem van de aansprakelijkheid wanneer werknemers onderweg ongelukken zouden veroorzaken’, aldus Winkler.

10 minuten shoppen den haag

Grote winkelbedrijven hebben uiteindelijk meer baat bij click en collect dan kleine retailers. Winkler: ‘Zij zijn vaak beter toegerust op online shoppen. Kleinere ondernemers zien dat het lang duurt voordat hun producten op het internet goed onder de aandacht zijn en hebben minder ervaring op dit gebied’.

Winkler en de bij Binnenstad in Bedrijf aangesloten ondernemers snappen de keuze van de overheid voor click en collect wel, maar zeggen ook: ‘Dit wordt nu aan ons opgelegd. Diezelfde overheid heeft dan wel de plicht om ons in eerste instantie te compenseren, en dat gebeurt onvoldoende. We zijn nu bezig ons pensioen op te eten.’

Sprankje hoop door click en connect

Rob Brouwer, die met de Bedrijven Investeringszone Denneweg op enige afstand van de binnenstad opereert, ziet ook de worsteling van retailers, maar hij vestigt zich op het sprankje hoop dat click en collect nu biedt: ‘Natuurlijk is er verbazing over de vraag waarom winkels niet gewoon open kunnen. Mijn bedrijf in hang- en sluitwerk heeft gemiddeld genomen tien klanten per dag, en dat kan prima met de maatregelen die we al eerder troffen. Maar iemand die voor een complete woning nieuw hang- en sluitwerk wil kopen, kun je niet in tien minuten helpen. En dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld kledingwinkels: je hebt tijd nodig om je keuze te bepalen. Online bestellen en afhalen? Zelfde verhaal: het is een ingewikkeld proces om via mails en fotootjes op het internet keuzes te maken en de klant optimaal te helpen.’

‘Je praat met elkaar en steunt elkaar’

Toch ziet Brouwer ook de mooie kanten van click en collect en het 10 minuten shoppen: ‘Je ziet de klant weer, je praat met elkaar, je steunt elkaar. Bijna iedereen die je nu ontmoet, vraagt hoe het met je gaat. Dat is mooi. En samen komen we wel door deze lastige periode heen. De meeste ondernemers aan de Denneweg maken zich drukker over de wagonladingen achtergelaten fietsen in dit gebied, eerlijk gezegd’.

Post- en bezoekadres

Volg ons op social media
Bezuidenhoutseweg 12
2594 AV Den Haag
KvK: 40410455
info@mkbdenhaag.nl

Lid worden

Als u kiest voor MKB Den Haag, dan kiest u voor een actief netwerk waarin u kennismaakt met steeds nieuwe zakelijk ingestelde en actieve ondernemers. MKB Den Haag kent een gestage aanwas van nieuwe leden.
Word lid
All rights are reserved © MKB Den Haag 2024
Bescherming persoonsgegevensAlgemene voorwaardenCookieverklaring