De zero-emissiezone komt eraan; moet jij je bedrijfsauto’s vervangen?

Geplaatst op:
mei 8, 2023
 | 

Luchtvervuiling in de stad. Het is een onderwerp dat sinds jaar en dag wordt aangesneden. Fijnstof in onze luchtwegen is een oorzaak van verminderde gezondheid. En dat is natuurlijk iets wat de overheid wil voorkomen. In Den Haag gaat daarom op 1 januari 2025 de zero-emissiezone in voor het mkb. In deze blog lees je wat dat voor jou betekent.

Wat is de zero-emissiezone?

De zero-emissiezone is een gebied in het centrum waarin bestel- en vrachtauto’s alleen mogen rijden als ze uitstootvrij zijn. Je hoeft misschien niet meteen alle bedrijfsauto’s te vervangen – dat ligt namelijk aan welke emissieklasse je auto heeft. Hieronder zie je een overzicht van de uitfasering die tot 2030 plaatsvindt.

Hier moet je rekening mee houden

Het is belangrijk om de emissieklasse van jouw bedrijfsauto’s te checken, geeft Pieter Scholten, voorzitter MKB Den Haag, aan. Met bovenstaand overzicht kun je bekijken of je auto’s moet vervangen en per wanneer. Als je een nieuwe auto aanschaft vanaf 2025, moet je wel direct aan de Zero Emissie voldoen.

Daarnaast vervalt per 1 januari 2025 de BPM-vrijstelling op bedrijfsauto’s. Het nieuwe bpm-tarief wordt bepaald door de CO2-uitstoot (zuinigheid) van de bestelauto. Dit leidt tot een verhoging die kan oplopen tot € 15.000,-.

Waar is de zero-emissiezone?

De zero-emissiezone komt het centrum van Den Haag . Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan om deze zone uit te breiden naar Scheveningen, maar dat is op het moment van schrijven nog niet besloten. Hier zie je exact waar de zone begint en eindigt.

De kansen voor jou als ondernemer

Hoe kun je hier als ondernemer zo goed mogelijk op inspelen? Anne Wagenmans, bestuurslid van MKB Den Haag, gaat er verder op in:

“Voor de ondernemer is de verandering erg groot en de invoering van de zone kan tot hoge kosten leiden. Voor het woon en winkelklimaat van de Haagse binnenstad kan het zeker wat opleveren. Verbetering van luchtkwaliteit is natuurlijk het doel. Maar zouden ondernemers overgaan tot meer gebundeld transport, dan levert dat meer ruimte op voor winkelend publiek, tourisme en de bewoners. Enkele winkelstraten maken hierover al gezamenlijk afspraken.”

Anne wijst nog op de volgende punten:

  • Bekijk de subsidieregeling (SEBA) voor de elektrische bedrijfsauto’s (tot € 5.000,-) op de website van RVO. Let op; vraag de subsidieregeling aan voordat je een overeenkomst sluit;
  • Onderzoek of je de leveringen aan je bedrijf anders kunt organiseren, bijvoorbeeld door gebruik van hubs aan de stadsrand. Je bundelt hierdoor je leveringen. Dat vergt wellicht meer planning, maar je bespaart mogelijk een investering in een nieuwe bedrijfswagen. Er rijden nu veel vrachtwagentjes en bestelbusjes in de stad die slechts voor 30% beladen zijn;
  • Hoewel aanschaf van een elektrische bedrijfsauto duurder is, bespaar je vaak jaarlijks op onderhoudskosten, neem dat mee in je afweging. In een brandstofmotor zitten 200 bewegende onderdelen, de aandrijving van een elektrische auto heeft er 20. Omdat bewegende onderdelen slijten, is er daarom bij een elektrische auto een stuk minder onderhoud nodig.

Een voorbeeld uit de praktijk van cateraar Ruben de Niet

“Er zijn bij deze transitie behoorlijk wat factoren om rekening mee te houden”. Ruben de Niet, oprichter van cateringbedrijf Zwart Vuur, is bezig om zich voor te bereiden op de zero-emissiezone.

Ruben deelt zijn ervaringen en overwegingen:

  • Houd rekening met de levensduur van je accu. Momenteel verwachten autofabrikanten dat deze 5 jaar meegaat. Houd er dus rekening mee dat je deze na verloop van tijd moet vervangen. Dit brengt kosten met zich mee;
  • Bereken hoeveel je dieselauto waard is in de toekomst. Wij willen momenteel een derde of vierde auto aanschaffen en vragen ons af of het verstandig is deze elektrisch aan te schaffen. Ook omdat de verkoop van een dieselauto in de toekomst waarschijnlijk niet veel oplevert;
  • Vergeet niet dat je auto’s die je al bezit zal moeten vervangen als je toegang wilt tot de zero-emissiezone in de toekomst;
  • Vraag je af hoe jouw bedrijfstransport het beste voor je werkt in de toekomst. Voor ons is een hub bijvoorbeeld nog niet haalbaar omdat we met vers eten werken dat we op afgesproken tijden moeten leveren. Daarnaast moeten onze koks ook naar de binnenstad;
  • Houd rekening met hoge energiekosten. Deze moet je incalculeren bij de aanschaf van een elektrische wagen.

Hier vind je meer informatie over de zero-emissiezone

Omdat we het jou als ondernemer zo makkelijk mogelijk willen maken, kun je alle informatie hierover op één plek vinden. Twijfel je ergens over of heb je meer informatie nodig? Neem gerust contact met ons op.

Post- en bezoekadres

Volg ons op social media
Bezuidenhoutseweg 12
2594 AV Den Haag
KvK: 40410455
info@mkbdenhaag.nl

Lid worden

Als u kiest voor MKB Den Haag, dan kiest u voor een actief netwerk waarin u kennismaakt met steeds nieuwe zakelijk ingestelde en actieve ondernemers. MKB Den Haag kent een gestage aanwas van nieuwe leden.
Word lid
All rights are reserved © MKB Den Haag 2024
Bescherming persoonsgegevensAlgemene voorwaardenCookieverklaring